Edukacja społeczna

Oceny opisowe!

Pogoda za oknem nie sprzyja pisaniu. W moim wypadku powoduje niech??, brak motywacji i uczucie senno?ci. Wy te? tak macie? A szczególnie wtedy, kiedy co? musicie zrobi?.

Jestem przed pisaniem ko?coworocznej oceny opisowej i opornie mi to wychodzi.

Ocen? opisow? nale?y pisa? wed?ug kolejno?ci dyscyplin naukowych wymienionych w Podstawie Programowej. Opisujemy zdaniami umiej?tno?ci ucznia z:

– edukacji polonistycznej,

– edukacji matematycznej,

– edukacji spo?ecznej,

– edukacji przyrodniczej,

– edukacji plastycznej,

– edukacji technicznej,

– edukacji informatycznej,

– edukacji muzycznej,

– wychowania fizycznego,

– j?zyka obcego nowo?ytnego,

– j?zyka mniejszo?ci narodowej lub etnicznej.

Poni?ej znajdziecie propozycj? wyra?e?, które mo?na wykorzysta? do opisania umiej?tno?ci ucznia w ka?dej dziedzinie.

Edukacja polonistyczna: 

Ucze?:
– Tworzy spójn?, kilkuzdaniow? wypowied?, u?ywaj?c bogatego s?ownictwa.
– Jego zasób s?ownictwa jest bogaty.
– Raczej ch?tnie si? wypowiada. Na pytania odpowiada zdaniami.
– Ch?tnie dzieli si? swoimi prze?yciami i do?wiadczeniami. Jego zasób s?ownictwa jest odpowiedni.
– Konstruuje wypowiedzi z pomoc? nauczyciela.
– Ch?tnie si? wypowiada na znane tematy. Na pytania odpowiada pojedynczymi wyrazami lub prostymi zdaniami.
– Wypowiada si? ch?tnie na bliskie mu tematy oraz na tematy zwi?zane z zaj?ciami, buduj?c zdania.
– P?ynnie dokonuje analizy i syntezy s?uchowo-wyrazowej.
– Czyta w umiarkowanym tempie, literuj?c wyrazy. Zazwyczaj rozumie samodzielnie przeczytane teksty.
– Dostrzega i tworzy zwi?zki przyczynowo skutkowe.
-  Czyta p?ynnie, w szybkim tempie, ze zrozumieniem.
– Czyta wyrazami w dobrym tempie wyuczone teksty.
– P?ynnie czyta teksty zwraca uwag? na w?a?ciw? intonacj?.
– Czyta poprawnie wyrazy i krótkie zdania, nie zawsze rozumie czytany tekst.
– Czyta z pomoc? w bardzo wolnym tempie, literuj?c wyrazy, myli litery.
– Rozumie przeczytane tre?ci.
– W pe?ni rozumie przeczytane teksty.
– Nie ma trudno?ci ze zrozumieniem samodzielnie czytanych tekstów
– Zazwyczaj rozumie przeczytane tre?ci.
– Nie zawsze rozumie przeczytane tre?ci.
– Ma trudno?ci ze zrozumieniem samodzielnie czytanych tekstów.
– Samodzielnie uk?ada zdania z rozsypanek wyrazowych.
– Pisze do?? starannie, stara si? zachowa? w?a?ciwe proporcje i ??czenia liter.
– Zna w?a?ciwe proporcje i ??czenia liter, ale nie zawsze dba o staranno?? pisma.
– Podczas pisania zachowuje prawid?owy kszta?t poznanych liter.
– Poprawnie odtwarza kszta?t liter, pope?nia b??dy w przepisywaniu i pisaniu z pami?ci.
-Ma trudno?ci z odtwarzaniem prawid?owych kszta?tów liter i rozmieszczaniem tekstu w liniaturze. Przepisuje poprawnie tylko z pomoc? nauczyciela.
– Pisze sprawnie, ale nie dba o czytelno?? i estetyk? pisma.
– Pope?nia drobne b??dy w trakcie przepisywania i pisania z pami?ci.
– Podczas przepisywania tekstów i pisania z pami?ci pope?nia nieliczne b??dy.
- Bezb??dnie przepisuje krótkie teksty oraz pisze z pami?ci.
– Samodzielnie uk?ada i pisze zdania.
– Estetycznie prowadzi zeszyty przedmiotowe.
– ?adnie recytuje.
– Odtwarza z pami?ci teksty dla dzieci, ilustruje zachowania bohatera literackiego, uczestniczy w zabawach teatralnych.
– Dobrze radzi sobie z recytacj? wierszy i odtwarzaniem ról.
– Z pomoc? odtwarza z pami?ci tylko krótkie wiersze, uczestniczy w zabawach teatralnych.

Edukacja matematyczna:

– Sprawnie porównuje, porz?dkuje, dodaje i odejmuje liczby w zakresie 20.
– Biegle i bezb??dnie dodaje i odejmuje w pami?ci w zakresie 20.
– Dodaje i odejmuje w zakresie 20 , wspomagaj?c si? konkretami, czasem pope?nia b??dy.
– Samodzielnie rozwi?zuje zadania tekstowe.
– Uk?ada i rozwi?zuje zadania z tre?ci? o ró?nym stopniu trudno?ci.
– Rozwi?zuje proste zadania tekstowe z niewielk? pomoc? nauczyciela.
– Rozwi?zuje typowe zadania tekstowe tylko z pomoc? nauczyciela.
– Z pomoc? nauczyciela rozwi?zuje proste zadania z tre?ci?.
– Zna nazwy dni tygodnia, miesi?cy, pór roku, odczytuje pe?ne godziny na zegarze, rozpoznaje figury geometryczne.
-  Odczytuje pe?ne godziny na zegarze.
– Bezb??dnie wymienia kolejne dni tygodnia i miesi?ce.
– Poprawnie rysuje drug? po?ow? figur symetrycznych, kontynuuje regularne wzory.
– Mierzy d?ugo?? dost?pn? miar?.
– Potrafi zmierzy? d?ugo?? przedmiotu.
– Zna nazwy dni tygodnia i miesi?ce.
– Sprawnie dokonuje oblicze? pieni??nych, pomiaru d?ugo?ci, ci??aru, pojemno?ci i czasu oraz pos?uguje si? nimi w sytuacjach ?yciowych.
– Potrafi z pomoc? dokona? oblicze? pieni??nych, pomiaru d?ugo?ci, ci??aru, pojemno?ci i czasu oraz pos?ugiwa? si? nimi w sytuacjach ?yciowych.
– Ma trudno?ci z dokonaniem oblicze? pieni??nych, pomiaru d?ugo?ci, ci??aru, pojemno?ci i czasu.
– Zna monety i banknoty u?ywane w Polsce.
– Zna warto?ci polskich monet.
– Rozpoznaje monety b?d?ce w obiegu.
– Pos?uguje si? wiadomo?ciami w sytuacjach praktycznych.

Edukacja spo?eczna:

– Dokonuje obserwacji zjawisk przyrodniczych i spo?ecznych zwi?zanych z najbli?szym otoczeniem.
– Dba o zdrowie i bezpiecze?stwo swoje i innych.
– Wskazuje symbole narodowe: flag?, god?o i hymn.
– Zna i szanuje tradycje rodzinne.
– Zna telefony alarmowe i wie, w jakich sytuacjach nale?y z nich korzysta? oraz potrafi zastosowa? w praktyce zasady zachowa? w sytuacji zagro?enia.

Edukacja przyrodnicza:

– Aktywnie obserwuje przyrod? oraz dostrzega zwi?zki i zale?no?ci w niej zachodz?ce.
– Obserwuje przyrod? i zauwa?a zale?no?ci zjawisk od pór roku.
– Wie, jakie s? zagro?enia ze strony przyrody i potrafi wskaza? sposoby przeciwdzia?ania im.
– Rozumie potrzeb? oszcz?dzania wody, papieru i energii elektrycznej.
– Aktywnie uczestniczy w poznawaniu ?wiata, prowadzi obserwacje i do?wiadczenia.
– Ma bogat? (ubog?) wiedz? o ro?linach i zwierz?tach.
– Ma podstawowe wiadomo?ci na temat ro?lin i zwierz?t.
– Wie, w jaki sposób mo?emy poznawa? przyrod?, dostrzega zmiany w niej zachodz?ce.
– Dostrzega istotne zmiany zachodz?ce w przyrodzie w porach roku.
– Rozumie potrzeb? dbania o przyrod?.

Edukacja plastyczna i techniczna:

– Starannie wykonuje prace plastyczne i techniczne.
– Pomys?owo i raczej starannie wykonuje prace plastyczne i techniczne.
– Zazwyczaj starannie wykonuje prace plastyczne i techniczne.
– Zawsze ch?tnie podejmuje dzia?alno?? twórcz?.
– Zawsze dba o estetyk? prac.
– Ciekawie i oryginalnie komponuje na p?aszczy?nie i w przestrzeni.
-  Estetycznie wykonuje prace plastyczno-techniczne ró?nymi technikami.
– W pracach plastyczno-technicznych stosuje ulubione techniki.
– Prace plastyczno-techniczne wykonuje schematycznie.
– Wykonuje proste prace plastyczno-techniczne pod kierunkiem nauczyciela.
– Prace plastyczne i techniczne wykonuje na miar? swoich mo?liwo?ci.

Edukacja informatyczna:

– Samodzielnie i sprawnie pos?uguje si? wybranymi programami i grami edukacyjnymi.
– Samodzielnie tworzy ró?ne teksty i rysunki w poznanych programach graficznych i tekstowych.
– Bardzo dobrze korzysta z poznanych programów komputerowych.
– Sprawnie korzysta z omawianych programów komputerowych.
– Biegle obs?uguje edytor grafiki i tekstu.
– Samodzielnie wykonuje ?wiczenia, cz?sto tak?e dodatkowe.
– Prawid?owo i zazwyczaj samodzielnie obs?uguje komputer.
– Obs?uguje komputer pod kierunkiem nauczyciela.
– Z nieznaczn? pomoc? nauczyciela pos?uguje si? edytorem grafiki i tekstu i wykonuje ?wiczenia.
– Wie, jak nale?y obs?ugiwa? komputer, ale w praktyce potrzebuje pomocy nauczyciela.
– Pod kierunkiem nauczyciela potrafi wykona? proste rysunki w programie graficznym i niektóre zadania w edytorze tekstu.

Edukacja muzyczna:

– ?piewa poznane piosenki.
– Ch?tnie ?piewa piosenki i interpretuje je ruchowo.
– ?piewa z pami?ci wszystkie poznane piosenki.
– Ch?tnie uczestniczy w zaj?ciach muzycznych.
– ?piewa piosenki z odpowiedni? intonacj? i zachowaniem rytmu.
– ?piewa piosenki pod kierunkiem nauczyciela.
– Odtwarza proste uk?ady rytmiczne.
– Ma poczucie rytmu.
– Nuci poznane melodie, ?piewa piosenki podczas zabawy, nauki, uroczysto?ci szkolnych.
– ?piewa dbaj?c o prawid?ow? postaw?, artykulacj? i oddech.
– Przedstawia ruchem tre?? muzyczn?.
– Gra zadane przez nauczyciela i w?asne schematy rytmiczne.

Wychowanie fizyczne:

– Zawsze wykazuje doskona?? zwinno??, szybko?? i gibko?? w realizowanych zadaniach ruchowych.
– Sprawnie realizuje ?wiczenia równowa?ne, si?owe, wytrzyma?o?ciowe i w zakresie treningu zdrowotnego.
– Ch?tnie i dok?adnie wykonuje wszystkie ?wiczenia gimnastyczne oraz aktywnie uczestniczy w zespo?owych grach sportowych.
– Ch?tnie i dok?adnie wykonuje ?wiczenia gimnastyczne.
– Jest bardzo sprawny fizycznie, ch?tnie i aktywnie uczestniczy w zabawach i ?wiczeniach gimnastycznych.
– Aktywnie uczestniczy w zaj?ciach wychowania fizycznego.
– Wykonuje proste ?wiczenia gimnastyczne.
– Uczestniczy w zabawach i ?wiczeniach gimnastycznych, szybko si? zniech?ca.

J?zyk obcy nowo?ytny:

– Bezb??dnie pos?uguje si?  podstawowym zasobem ?rodków j?zykowych dotycz?cych jego samego i jego najbli?szego otoczenia.
– Doskonale rozumie polecenia wydawane w toku lekcji i poprawnie na nie reaguje werbalnie i niewerbalnie.
– Szybko i bezb??dnie powtarza wyrazy i zdania.
– Z ?atwo?ci? stosuje podstawowe zwroty grzeczno?ciowe w j?zyku angielskim.
– Zna s?owa w j?zyku angielskim opisuj?ce osoby, zwierz?ta, przedmioty, czynno?ci oraz  je rozumie i potrafi bezb??dnie zastosowa?.
-Potrafi okre?li?, czego si? nauczy?,  i wie, w jaki sposób mo?e samodzielnie pracowa? nad j?zykiem.
– Czyta globalnie wyrazy oraz wymaga niewielkiej pomocy przy ich zrozumieniu.
– Razem z grup? ?piewa piosenki i powtarza rymowanki.
– Ma niewielkie problemy z zapami?taniem oraz stosowaniem ?rodków j?zykowych dotycz?cych jego samego i jego najbli?szego otoczenia.
– Nie rozumie polece? wydawanych w toku lekcji i nie potrafi poprawnie na nie zareagowa?.
– Ma problemy z koncentracj? podczas s?uchania nagrania, wymaga pomocy w zrozumieniu historyjki.
– Wymaga pomocy przy zastosowaniu podstawowych zwrotów grzeczno?ciowych w j?zyku angielskim.
– Bardzo dobrze stosuje w praktyce s?ownictwo z j?zyka angielskiego.

J?zyk mniejszo?ci narodowej (u nas jest podana jedna regu?ka, która musi by? wpisana na ?wiadectwo):

– Wspaniale (bardzo dobrze, dobrze, poprawnie) pos?uguje si? j?zykiem mniejszo?ci narodowej- niemieckim w poznanym zakresie.

Oceny opisowe – przyk?ady:

Uczennica konstruuje wypowiedzi z pomoc? nauczyciela, ch?tnie dzieli si? swoimi prze?yciami. Poprawnie odtwarza kszta?t liter, pope?nia b??dy w przepisywaniu i pisaniu z pami?ci. Czyta poprawnie wyrazy, nie zawsze rozumie czytany tekst. Sprawnie porównuje, porz?dkuje, dodaje i odejmuje liczby w zakresie 20. Samodzielnie rozwi?zuje zadania tekstowe. Odczytuje pe?ne godziny na zegarze. Umie zmierzy? d?ugo?? przedmiotu. Zna monety i banknoty u?ywane w Polsce. Wskazuje symbole narodowe: flag?, god?o i hymn. Rozumie potrzeb? oszcz?dzania wody, papieru i energii elektrycznej. Zna i szanuje tradycje rodzinne. Dokonuje obserwacji zjawisk przyrodniczych i spo?ecznych zwi?zanych z najbli?szym otoczeniem. Starannie i pomys?owo wykonuje prace plastyczno-techniczne. Prawid?owo i zazwyczaj samodzielnie obs?uguje komputer. Ch?tnie ?piewa poznane piosenki, aktywnie uczestniczy w zabawach przy muzyce. Uczennica jest bardzo sprawna fizycznie. Bardzo dobrze stosuje w praktyce s?ownictwo z j?zyka angielskiego. Bardzo dobrze pos?uguje si? j?zykiem mniejszo?ci narodowej- niemieckim w poznanym zakresie.

Ucze? tworzy spójn?, kilkuzdaniow? wypowied?, u?ywaj?c bogatego s?ownictwa. Dostrzega i tworzy zwi?zki przyczynowo skutkowe. Samodzielnie uk?ada i pisze zdania. Bezb??dnie przepisuje teksty oraz pisze z pami?ci. Estetycznie prowadzi zeszyty przedmiotowe. Czyta p?ynnie, w szybkim tempie, ze zrozumieniem. Sprawnie dodaje i odejmuje  w zakresie 20. Uk?ada i rozwi?zuje proste zadania tekstowe. Mierzy d?ugo?? dost?pn? miar?. Zna nazwy dni tygodnia i miesi?ce, rozpoznaje monety b?d?ce w obiegu. Wskazuje symbole narodowe: flag?, god?o i hymn. Rozumie potrzeb? oszcz?dzania wody, papieru i energii elektrycznej. Zna i szanuje tradycje rodzinne.  Ma bogat? wiedz? o ro?linach i zwierz?tach. Twórczo i estetycznie wykonuje prace plastyczno-techniczne. Sprawnie korzysta z omawianych programów komputerowych. Ch?tnie ?piewa poznane piosenki. Ucze? jest bardzo sprawny fizycznie, ch?tnie i aktywnie uczestniczy w zabawach i ?wiczeniach gimnastycznych. Wspaniale stosuje w praktyce s?ownictwo z j?zyka angielskiego.

Ucze? zazwyczaj ch?tnie si? wypowiada. Na pytania odpowiada pojedynczymi wyrazami. Poprawna budowa zdania sprawia mu trudno?ci. Czyta z pomoc? w bardzo wolnym tempie, literuj?c wyrazy, myli litery. Ma trudno?ci ze zrozumieniem samodzielnie czytanych tekstów. Pisz?c, nie zawsze zachowuje prawid?owy kszta?t poznanych liter. Teksty przepisuje pope?niaj?c nieliczne b??dy. Ucze? porz?dkuje, porównuje oraz sprawnie dodaje i odejmuje liczby w zakresie 20. Z pomoc? nauczyciela rozwi?zuje zadania z tre?ci?. Potrafi odczyta? pe?ne godziny na zegarze. Poprawnie mierzy d?ugo?? odcinków. Zna warto?ci polskich monet. Obserwuje przyrod? i zauwa?a zale?no?ci zjawisk od pór roku. Starannie i estetycznie wykonuje prace plastyczne i techniczne. Z pomoc? nauczyciela korzysta z omawianych programów komputerowych.  ?piewa poznane piosenki. Aktywnie uczestniczy w zaj?ciach wychowania fizycznego. Dobrze stosuje w praktyce s?ownictwo poznane na j?zyku angielskim. Dobrze pos?uguje si? j?zykiem mniejszo?ci narodowej- niemieckim w poznanym zakresie.

3 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *