Edukacja społeczna

Ocena opisowa – zachowanie!

Czy?by ju? by? czerwiec? Pogoda na to nie wskazuje 🙁

Napisali?cie ju?, a mo?e jeste?cie w trakcie albo dopiero b?dziecie zaczynali pisanie ocen ko?coworocznych. Ja na szcz??cie ju? mam to za sob? i mog? skupi? si? na innych rzeczach. Jednak koniec roku jest blisko i dzisiaj par? wskazwek i podpowiedzi dotycz?cych pisania ocen opisowych – dotycz?cych zachowania.

Celem edukacji wczesnoszkolnej jest wspieranie ca?o?ciowego rozwoju dziecka. Proces wychowania i kszta?cenia prowadzony w klasach IIII szko?y podstawowej umo?liwia dziecku odkrywanie w?asnych mo?liwo?ci, sensu dzia?ania oraz gromadzenie do?wiadcze? na drodze prowadz?cej do prawdy, dobra i pi?kna. Edukacja na tym etapie jest ukierunkowana na zaspokojenie naturalnych potrzeb rozwojowych ucznia. Szko?a respektuje podmiotowo?? ucznia w procesie budowania indywidualnej wiedzy oraz przechodzenia z wieku dzieci?cego do okresu dorastania. W efekcie takiego wsparcia dziecko osi?ga dojrza?o?? do podj?cia nauki na II etapie edukacyjnym.

Najlepiej rozpocz?? od powrotu do aktualnej Podstawy Programowej (odsy?am do linku https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-I-III) oraz do przejrzenia programu nauczania dla I etapu edukacji wczesnoszkolnej czyli do tre?ci nauczania i przewidywanych efektw edukacyjnych dla poszczeglnych klas i w poszczeglnych obszarach edukacyjnych (co dziecko powinno wiedzie? i umie?? po sko?czeniu danej klasy).

Pisz?c ocen? opisow? warto rwnie? zwrci? uwag? na kolejno?? dyscyplin naukowych, by pisa? zgodnie z Podstaw? Programow?.

W szkole podstawowej na I etapie edukacyjnym, obejmuj?cym klasy IIII edukacja wczesnoszkolna realizowana jest w formie kszta?cenia zintegrowanego w oparciu o obszary z:

– edukacji polonistycznej,

– edukacji matematycznej,

– edukacji spo?ecznej,

– edukacji przyrodniczej,

– edukacji plastycznej,

– edukacji technicznej,

– edukacji informatycznej,

– edukacji muzycznej,

– wychowania fizycznego,

– edukacji j?zykowej j?zyk obcy nowo?ytny,

– edukacji j?zykowej j?zyk mniejszo?ci narodowej lub etnicznej.

Maj?c ju? podstawow? wiedz?, czy zrealizowali?my program i wiemy, co ucze? powinien osi?gn?? po ka?dej klasie, mo?emy przyst?pi? do pisania ?wiadectwa.

W ocenie opisowej p?rocznej wyr?niamy 3 etapy:

– ocena zachowania,

– ocena opisowa poszczeglnych edukacji,

– zalecenia do dalszej pracy.

W ocenie opisowej ko?coworocznej wyr?niamy dwa pierwsze etapy, tj. dokonanie oceny zachowania wychowanka oraz jego umiej?tno?ci w ka?dej z wymienionych powy?ej edukacji.

Poni?ej znajdziecie propozycje wyra?e?, ktre mo?ecie wykorzysta? w opisywaniu zachowania, zaanga?owania i pracy ucznia.

Dokonuj?c oceny zachowania wychowanka nale?y wzi?? pod uwag? aspekty:
– tworzenia relacji, wsp?dzia?ania, wsp?pracy oraz samodzielnej organizacji pracy w grupach,
– stosunku do rwie?nikw i osb doros?ych,
– stosunku do obowi?zkw szkolnych (odrabianie zadania domowego, przygotowanie do zaj??),
– udzia?u i zaanga?owania w lekcj? (koncentracja, aktywno??),
– udzia?u w ?yciu klasy i szko?y (wype?nienie obowi?zkw dy?urnego, udzia? w konkursach, akcjach, zbirkach).

Wyra?enia dotycz?ce oceny zachowania ucznia:

– ma pozytywny obraz samego siebie,
– zna zasady kulturalnego zachowania oraz normy obowi?zuj?ce w szkole,
– swobodnie nawi?zuje i utrzymuje pozytywne kontakty w grupie rwie?niczej,
– przestrzega ustalonych regu?, dba o utrzymywanie dobrych relacji z rwie?nikami i doros?ymi,
– zachowuje si? kulturalnie i zawsze grzecznie zwraca si? do kolegw i doros?ych,
– stara si? respektowa? prawa innych,
– zna, ale nie zawsze przestrzega ustalonych regu?, czasami dezorganizuje prac? klasy,
– dostrzega b??dy w swoim zachowaniu, w niektrych sytuacjach ?ycia spo?ecznego,
– zna formy grzeczno?ciowe i zasady kulturalnego zachowania ma jednak trudno?ci z ich przestrzeganiem,
– zgodnie wsp?pracuje w grupie rwie?niczej,
– zgodnie i twrczo wsp?pracuje w grupie,
– zgodnie wsp?pracuje w zespole oraz przestrzega obowi?zuj?cych zasad,
– czasami zdarzaj? si? konflikty mi?dzy kolegami z klasy,
– rozumie na czym polega kole?e?stwo i poprawne kontakty rwie?nicze, lecz miewa du?e problemy z ich zachowaniem wobec doros?ych i dzieci,
– ma bardzo du?e trudno?ci z opanowaniem z?o?ci, gniewu i agresji wobec innych dzieci, doros?ych,
– przeszkadza cz?sto kolegom podczas zaj?? szkolnych, nie uwa?a i zajmuje si? innymi, w?asnymi sprawami,
– potrafi dokona? samooceny w?asnego zachowania i dzia?ania oraz oceni? zachowanie innych,
– u?ywa form grzeczno?ciowych, jest kole?e?ski, uczynny, mi?y, pomocny.
– odpowiedzialnie wywi?zuje si? z powierzonych zada? i obowi?zkw,
– zna obowi?zki ucznia i stara si? z nich nale?ycie wywi?zywa?,
– w miar? mo?liwo?ci stara si? wywi?za? ze swoich obowi?zkw,
– cz?sto nie przygotowuje si? do zaj??, nie odrabia prac domowych,
– jest ambitny, pracowity i bardzo obowi?zkowy,
– w sytuacjach trudnych reaguje p?aczem,
– dobrze wywi?zuje si? z dodatkowych zada?,
– ?ledzi tok lekcji i stara si? aktywnie w nich uczestniczy?,
– aktywnie uczestniczy w zaj?ciach,
– wykazuje nieznaczn? aktywno?? na zaj?ciach,
– wykazuje du?? inicjatyw? i samodzielno??,
– ch?tnie pomaga i dzieli si? z innymi,
-wie, jak zachowa? si? w miejscach u?yteczno?ci publicznej,
– bardzo dobrze wype?nia obowi?zki dy?urnego,
– uczestniczy w akcjach spo?ecznych oraz dzia?aniach na rzecz ekologii,
– ch?tnie podejmuje dzia?ania na rzecz klasy,
– bierze aktywny udzia? w ?yciu klasy i szko?y,
– uczestniczy w wybranych konkursach, organizowanych w szkole akcjach spo?ecznych oraz dzia?aniach na rzecz ekologii,
– uczestniczy w konkursach i akcjach, podejmuje dzia?ania na rzecz klasy,
– aktywnie uczestniczy w organizowanych konkursach oraz akcjach charytatywnych.

Wyra?enia dobrane s? losowo 🙂

Przyk?adowe oceny zachowania:

Ucze? zgodnie wsp?pracuje w grupie zespole. ?atwo nawi?zuje kontakty z rwie?nikami, natomiast czasami zdarzaj? si? konflikty mi?dzy nimi. Pracuje szybko i nie zawsze starannie. Jest samodzielny i zawsze przygotowany do zaj??. Potrafi skupi? swoj? uwag? na wykonywanym ?wiczeniu. Wykazuje du?? aktywno?? na zaj?ciach. S?ucha uwa?nie polece? nauczyciela i stosuje si? do nich. Zazwyczaj utrzymuje wok? siebie ?ad i porz?dek. Potrafi zachowa? si? stosownie do r?nych sytuacji. Bierze aktywny udzia? w ?yciu klasy.

Ucze? zgodnie wsp?pracuje w grupie rwie?niczej. Zazwyczaj przestrzega zasad zachowania si? w klasie i szkole. Potrafi zachowa? si? stosownie do r?nych sytuacji. Zdarza si?, ?e zapomina odrobi? zadanie domowe i jest nieprzygotowany do zaj??. Nie zawsze potrafi skupi? si? na lekcji. Stara si? by? aktywny. Ucze? jest zawsze ch?tny do pomocy. Pracuje w umiarkowanym tempie. Utrzymuje wok? siebie ?ad i porz?dek. Nie bierze udzia?u w konkursach szkolnych oraz zbirkach surowcw wtrnych. Bardzo dobrze wype?nia obowi?zki dy?urnego.

Uczennica zna i respektuje normy i zasady zachowania obowi?zuj?ce w szkole oraz poza ni?. Przestrzega zasad bezpiecze?stwa. Systematycznie odrabia zadania domowe i starannie przygotowuje si? do zaj?? szkolnych. Uwa?nie ?ledzi tok lekcji i aktywnie w nich uczestniczy. Pracuje samodzielnie w dobrym tempie. Jest pogodna i otwarta, ch?tnie nawi?zuje relacje z rwie?nikami, jest kole?e?ska. Uczestniczy w wybranych konkursach, organizowanych w szkole akcjach spo?ecznych oraz dzia?aniach na rzecz ekologii.

Ucze? zna, ale nie zawsze respektuje normy i zasady zachowania obowi?zuj?ce w szkole, jak i poza ni?. Dba o utrzymanie dobrych relacji z rwie?nikami i nauczycielami. Na zaj?ciach wykazuje ma?? aktywno??. Ma trudno?ci ze skupieniem swojej uwagi na wykonywanym ?wiczeniu. Jest samodzielny i obowi?zkowy. Pracuje samodzielnie w dobrym tempie. Stara si? utrzyma? wok? siebie ?ad i porz?dek. Ucze? potrafi zachowa? si? stosownie do r?nych sytuacji. Ch?tnie pe?ni obowi?zki dy?urnego.

Na dzisiaj koniec mojej twrczo?ci. Mam nadziej?, ?e co? si? przyda i u?atwi Wam pisanie oceny opisowej dotycz?cej zachowania. W pi?tek pojawi? si? wpis z wyra?eniami do oceny opisowej w poszczeglnych edukacjach – http://zkredawszpilkach.edu.pl/?p=171.

Powodzenia Kochani!